Beweging

Beweging

Voldoende beweging is goed voor je gezondheid en vermindert stress. Door voldoende te bewegen, zorg je er niet alleen voor dat je een gezond gewicht houdt, maar ook dat je lichaam in conditie blijft.

Bewegen

De Gezondheidsraad adviseert in de beweegrichtlijnen om minimaal 150 minuten per week matig tot zwaar intensief te bewegen. Bijvoorbeeld door te wandelen, fietsen of sporten. Dat helpt je om fit en gezond te blijven. Ook is het goed om drie keer per week spier- en botversterkende oefeningen te doen.

Conditie

Als je een kinderwens hebt, is het belangrijk dat je lichaam in goede conditie is. Misschien vind je een vol of een slank lichaam mooi, maar om gezonde kinderen te krijgen moet je niet te vol (overgewicht) of te slank (ondergewicht) zijn. Dit kan complicaties veroorzaken tijdens je zwangerschap. Daarom zijn voldoende beweging en gezond voedsel belangrijk.

Fanatiek sporten

Bewegen is goed, maar heel fanatiek sporten niet. Vrouwen die topsport bedrijven of marathons lopen, hebben meer kans op een ontregelde menstruatiecyclus en onvruchtbaarheid. Vrouwen hebben namelijk een minimaal vetlaagje nodig om hun cyclus op gang te houden. Maar als je niet al te intensief of te vaak traint als je in verwachting wilt raken, kun je gewoon lekker blijven sporten.

Tips voor gezonde beweging

  • Maak tijdens de lunchpauze een korte wandeling. Combineer die eventueel met boodschappen die je lopend in de buurt kunt doen.
  • Klussen in en om het huis behoort ook tot de categorie bewegen. Als je bijvoorbeeld de ramen zeemt, verbrand je ongeveer 120 calorieën (per 30 minuten).
  • Download wandelroutes rond en door je woonplaats en ga op pad. Je ontdekt op deze manier je eigen woonomgeving opnieuw en beweegt meer.
  • Probeer bij alles wat je doet extra beweging te pakken. Neem bijvoorbeeld de trap in plaats van de lift, fiets naar de winkel of stap een halte eerder uit de bus en loop de laatste tien minuten naar je werk.

Andere websites met informatie