Werkwijze

Als u contact met ons opneemt, krijgt u een CJG-medewerker aan de telefoon. Aan haar kunt u kort uitleggen wat uw vraag is. Het secretariaat zorgt ervoor dat uw vraag bij het jeugdteam bij u in de wijk terechtkomt.

Binnen vijf werkdagen wordt u teruggebeld door een professional van dit jeugdteam. Wij komen bij u thuis, of spreken op een andere plek in de wijk met u af voor een kennismakingsgesprek met u en/of uw gezin. U krijgt een vaste contactpersoon, ook als u wordt doorverwezen naar een andere instantie.

Hoe ondersteunt het CJG jou?

Het CJG kijkt bij een vraag naar welke ondersteuning er in de eigen omgeving voorhanden is. Dat kan een voorziening in jouw buurt zijn. De meeste ouders en jongeren zoeken informatie en ondersteuning dicht bij huis. Het CJG sluit daarbij aan en kan waar nodig doorverwijzen naar een zorgaanbieder waarmee de gemeente een contract heeft. Als dat niet mogelijk is, kunt u de mogelijkheden voor een persoonsgebonden budget (PGB) bespreken met een medewerker van het CJG. Deze medewerker kijkt met u wat er nodig is om een PGB aan te vragen.

Uw privacy is belangrijk

Er wordt zorgvuldig omgegaan met de informatie die u verstrekt. De CJG medewerker die u hebt gesproken legt uw vraag met uw toestemming voor aan het Jeugddhulpteam. Uw vraag wordt in het Jeugdhulpteamoverleg anoniem besproken.

Wanneer individuele hulp nodig is dan wordt er samen met u een gezinsplan opgesteld. Dit plan wordt opgeslagen op een beveiligde netwerk waar alleen jeugdhulpteamleden bij kunnen. De aanvraag voor individuele hulp wordt gedeeld met het IASZ (=intergemeentelijke afdeling sociale zaken). In dit aanvraagformulier staan uw gegevens en het kind voor de in te zetten Jeudhulpvoorziening.

Alle jeugdhulpteamleden hebben een wettelijke geheimhoudingsplicht.